digital läsning

6 May

Tidigare i våras bestämde jag mig för att bli mer digital. Ja det kanske kan låta lite sent att göra det 2013, men vad jag menar är att jag aktivt vill gå över ifrån att skriva ut alla artiklar/rapporter/långa texter av olika slag för att läsa dem, till att faktiskt läsa på skärm och använda mig av de tekniska möjligheter som ges i och med det. Men jag blir tokig! Det är så mycket som inte fungerar i den digitala miljön som är så självklar i den materiella fysiska pappersbaserade (ja jag inser att den digitala också har en materialitet). Vad jag så här omedelbart kan lista är följande:

  1. bläddring
  2. anteckningar
  3. referenser
  4. överblick

Vad jag önskar mig är att kunna bläddra enkelt och ja det fungerar fint på en läsplatta, men då blir plötsligt nummer 2 på listan betydligt krångligare för jag vill snabbt kunna anteckna och det gör man trots allt snabbare med ett riktigt tangentbord. Att inte referenser är länkade så att man snabbt kan hoppa fram och tillbaka mellan brödtext och referenslista förstår jag bara inte, men det är oerhört sällan den funktionaliteten utnyttjas. Jag vill kunna kolla referensen alternativt fotnoten under tiden jag läser utan att behöva scrolla fram och tillbaka. När inte länken finns där, låter jag allt som oftast bli. När det gäller överblick så handlar det både om det innehållsliga att kunna bläddra fram och tillbaka och göra några nedslag, att snabbt hitta i dokumentet, men också att när jag har papper eller böcker blir de synliga på mitt skrivbord och skapar en slags överblick i mitt pågående arbete.

Kanske har jag inte upptäckt den perfekta appen eller programmet som kan ge mig detta, i så fall tar jag tacksamt emot tips! Samtidigt försöker jag stå emot att skriva ut en 100-sidig rapport och envist läsa den på skärmen, men pust…varför utvecklas inte den digitala tekniken från att härma bara vissa mer visuella delar av tekniken papper istället för att faktiskt se på vilka praktiker som läsningen omgärdas av?

One Response to “digital läsning”

  1. Ulrika 06 May 2013 at 12:12 #

    Jag kan inte hjälpa med överblick, korslänkningar till referenser etc, men jag kan rekommendera ett trådlöst tangentbord till alla de där gångerna man ska arbets mer effektivt med läsplattan. Själv använder jag mig av Dropbox och iAnnotate i kombination, men de löser ju inte problemen med referenser och överblickar.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

