En pilot eller ett plan…jag menar EN plan

Jag skrev ju nyligen om hur svårt jag tycker det är att ta steget vidare och faktiskt försöka samla in empirisk material. Jag fastnar i en massa föreställningar om vad jag borde hitta för att kunna säga något vettigt och varje gång jag står inför att påbörja något förkastar jag det av olika skäl. Före sommaren skulle jag titta på en blogg som åtminstone ämnesmässigt ligger mig nära för att se om jag kunde plocka isär den i mindre bitar att jämföra med genre-begreppet. Bloggen är Information Research Blog och drivs av professor Tom Wilson. Jag fick genast problem med den eftersom de har egna lösningar för hur publiceringen fungerar. På sätt och vis är det en grupp-blogg, fler än Tom Wilson skriver inlägg även om han skriver de flesta. Det finns dock ingen kommentarfunktion vilket gör att när någon vill kommentera något måste denna person skriva en bloggpost om det tex:

Facebook (by Tom Wilson, posted at 9:22 AM)

replikeras med

RE: Facebook (by Mack Lundy, posted at 12:00 AM)

De kategorier som finns för varje post kallas här “Channels” och är inte synliga på själva blogginlägget. Det är först när man gör en sökning via den klickbara Channels-listan man kan se vilka poster som behandlar tex Knowledge Management.

Bloggen blev helt enkelt lite för rudimentär i sin uppbyggnad för att det skulle finnas något att säga om den. Planen som jag menar finns nu är en pilotstudie av en fysik-blogg. Jag kan inget om ämnet men den har fler attribut att fundera över än den förra. Här kan jag då tänka att jag borde förkasta den bloggen därför at jag inte vet något om fysik och dessutom kan jag fundera på etiska spörsmål som att jag kanske inte borde skriva vilken det är, men hur gör jag då om jag vill citera något? Det är hur enkelt som helst att klippa in en mening i google och få exakta träffar. Dessutom är bloggar farmgångsrika i att hamna högt i träfflistor. Antingen tänker jag för mycket eller så tänker jag för lite på det jag borde tänka på? Förvirring.

Leave a Reply

