Vad är en blogg?

När jag kom hem från Lund idag satte jag mig i köket för att äta och bläddra igenom dagens post. I två helt olika tidningar som jag fick tag i under den stunden nämndes bloggar. I den ena är bloggen något som uppmärksammas som maktfaktor och hur “den kan bidra till att rädda världen”*. I den andra glassigare tidskriften är modebloggen ett irritationsmoment som innebär att mängder av okunniga människor bloggar och skriver om mode trots att de är glada amatörer och “inget vet om journalistik och därför saknar koll på begrepp som “nyhetsvärde” och “läsvärde”**. Just nu när jag skriver detta hör jag hur en journalist på radion diskuterar porr på nätet och talar med en tjej som har en blogg för att skriva om hur det är att vara sexsäljare. Bloggen poppar ständigt upp. Vad är det med bloggen som gör den så tilltalande eller iallafall omtalad? Vad är en blogg? Är det en maktfaktor eller bara medskapare till mer information som ingen vill läsa? Är den till för individen och identitetsskapande eller för kollektivet och samhörighetsskapande?

Nästa mediamodebegrepp är wiki. På radion imorse tog de upp problemen med hur de politiska beskrivningarna i wikipedia redigeras i samband med presidentkampanjen i USA. När jag sedan gick vidare till nästa tidskrift*** vid köksbordet ikväll var där en kort artikel om vad en wiki är och om en undersökning om varför folk ägnar sig åt att “wika”. I undersökningen framkommer det att främsta anledningen är att “vara med och skapa något som alla kan vara del av”…jag säger då det världen är innästlad i web 2.0…

* Röda korsets tidning Henry

** Plaza

*** DIK-forum

Leave a Reply

