Förgänglighet

Sedan jag lade över min blogg på en ny server har jag inte riktigt haft tid att fixa till den så som jag tänkt. Jag vill fortfarande använda något annat tema för utseendet och lägga till mitt delicious-flöde tex. Dessutom har jag tyvärr inte lyckats importera allt mitt gamla från den förra plattformen. Det är väl tyvärr så det är. Webben är i ständig förändring och saker går förlorade på vägen. Det förgängliga på webben är något som jag ska försöka skriva om i samband med att en forskargrupp vid Lunds universitet kallad HEX (Humanistisk EXperimentgrupp) jobbar med det temat i ett gemensamt projekt.

One comment

  1. Det är ett tag sedan du skrev om den förgängliga webben. Enligt min uppfattning är det en både viktig och spännande aspekt att förhålla sig till när man diskuterar t ex närvaro på webben och innehåll inkl. uppdateringar. Förgänglighetsperspektivet innebär att man ständigt sågar av det förflutna, även det som kan ligga ganska nära i tid. Det kan göra det svårt att följa utvecklingen inom ett projektområde. I värsta fall blir man historielös som person, lärare eller forskare. Man kan inte få en tidsbild av det man gjort eller var man står nu i förhållande till för ett par år sedan, utan samtiden och nuet är det enda synliga. Samtidigt är den skenbara ögonblicksbildens historia intressant att utforska

Leave a Reply

