Akademiska bloggar

Bara en kort stund efter att jag upptäckt tråden om varför det är så få kvinnor bland svenska forskare som bloggar på Mothugg skriver Johan och uppmärksammar mig på diskussionen. Det märkliga är att jag i måndags skickade in ett sk short paper till en konferens där jag gjort en mindre kartläggning av svenska akademiska bloggar (tankeläsning?) Jag hittade 78 stycken som överenstämde med mitt kriterium och ja…med ett av resultaten att huvuddelen bloggare är män, 46 stycken av 67 bloggar (eftersom jag räknade bort ett antal gruppbloggar och några anonyma)…Jag har dock inga svar på varför det ser ut som det gör, spekulationerna i diskussionen på Mothugg är lika goda som mina för tillfället. Det kan dock nämnas att studier av den generella bloggosfären gett liknande resultat. Det är oftare män en kvinnor som bloggar.

Jag såg precis att det står en del om forskarbloggande i senaste numret av Naturvetaren:

http://www.naturvetareforbundet.se/www/sn/Natur_CMS.nsf/NV_2-08-s.12-15_vad_betyder_internet_for_forskare-vetenskapsman.pdf

Jag blev intervjuad för ett bra tag sedan och hade glömt bort det. Det var synd att det inte var efter att jag gjort min kartläggning för nu hade jag kunnat svara lite bättre. Jag hinner dock inte gör någon lång utvikning om detta just nu men kan ju hoppas på att återkomma i frågan😉

5 comments

  1. Förutom frågan om varför det är så få kvinnor, finns också frågan varför det finns så få bloggande forskare över huvud taget. Känner mig som idé- och vetenskapshistoriker rätt ensam i den svenska bloggosfären …

  2. Jag försökte också göra en bedömning om vilka ämnen de akademiker som bloggar tillhör och humanister är helt klart underrepresenterade. Jag har egentligen inte hittat någon bra indelning än men samhällsvetenskapliga ämnen var klart dominerande med cirka en tredjedel av de bloggar jag identifierade. Det syns ju även i listan hos Johan.

  3. Hej,
    Hittade ditt inlägg nu, då jag själv letar efter info om forskningsbloggar samt fördelning kvinnor/män. Har du uppdaterade siffror, så här ett år efteråt?
    Själv började jag blogga i mars och försöker inspirera andra forskare, oavsett kön, att göra likadant!
    Hälsningar
    Lotta

Leave a Reply

